maandag 4 oktober 2010

Herfstvakantie in Noorwegen en dan gaan we naar Nederland!

Mijn kleindochters hebben het er de hele week al over. Nog ………nachtjes slapen en dan gaan we naar Nederland. Hier is nu herfstvakantie, maar voordat het zover was, moest er natuurlijk nog van alles gebeuren. Hans is al een paar weken druk in de garage om houten tractortjes te maken met aanhangwagentjes. Hij wil die straks gaan verkopen op de kerstmarkt in Borøy. Ook ik heb al een flink aantal kerstkaarten gemaakt, die daar, heel misschien, in de smaak vallen bij de Noren en die ze dan zullen kopen.

Maar we hadden deze week nog een ander klusje, want er lag “beneden” nog heel veel hout dat naar “boven” gebracht moest worden. Woensdagmorgen begonnen Nicole en ik dus met goede moed. Kregen hulp van Annika en Caitlin, die met een plastic zak ook iedere keer een stukje hout naar boven brachten. En ook ’s middags kregen we nog wat hulp. Malin en haar vriendinnetje en toen onze overbuurvrouw Liv zag dat we druk bezig waren, had ze ook zin om te helpen. Dus toen we om een uur of 4 stopten, lag er al heel wat hout boven. Nog niet alles, maar de volgende dag hebben we het samen afgemaakt. We moesten toch “thuisblijven” want de schoorsteenveger kwam. Net voordat het die avond ging regenen, lag alles veilig en droog onder “zeil”.

Dus vrijdag was Nicole nog druk met wassen, strijken, inpakken, opruimen…………….jullie kennen dat vast wel als je met de hele familie er een paar dagen tussen uit gaat. Zaterdag heeft Hans de garage opgeruimd, de auto’s nagekeken en in de garage gezet, de meiden nog allemaal in bad, frietjes eten en toen op tijd naar bed. Want zondagmorgen liep de wekker voor hun al om 5 uur af.

Ik hoefde niet wakker te worden, maar natuurlijk wil je ze toch uitzwaaien en ……….en je wordt vanzelf wel wakker als je de kindervoetjes hoort. Toen ze vertrokken regende het al behoorlijk en dat is de hele dag zo gebleven. Om 4 uur ’s middags was er al 86 mm gevallen en nu…..het is maandag half drie regent het nog. Maar de jongelui hebben er weinig last van gehad. Kreeg zelfs een sms-je dat ze de zonnebrillen op hadden in de auto. Om half 10 kwamen ze aan in Rijsbergen waar opa Leo en oma Adje al vol ongeduld stonden te wachten.

Even terug over de regen. Naast ons huis is pas een dubbele woning gebouwd. Daar woont een Pool met zijn vrouw. Waar wij al een beetje “bang” voor waren, is gisteren dus uitgekomen. Er kwam zoveel water van de berg dat hij heel wat geultjes heeft gegraven om het overtollige water maar weg te krijgen. Hij is daar mooi een paar uurtjes zoet mee geweest. Ook de gemeente (ja op zondag) kwam nog even een helpende hand bieden. En vanmorgen zag ik een tractor die op de weg druk bezig was met “schrapen”. Waar dit voor dient…………daar heb ik geen idee van. Maar het zal wel een doel hebben. En het regent nog steeds. Heel apart, toen de jongelui in maart naar Nederland gingen, viel er heel veel sneeuw en nu………………..heel veel regen. Volgens Gunnar is het heel ongebruikelijk dat er zoveel regen is gevallen.

Gisteren werd ik uitgenodigd bij mijn overbuurtjes Liv en Gunnar. Toen het om 3 uur even wat minder regende, ben ik snel gegaan. Had mijn breiwerkje (ja Malin…..jouw trui) meegenomen en voordat we om 4 uur aan tafel gingen, zijn we lekker bezig geweest. Gunnar had het volgende gekookt:

1. Toastje met room, stukjes gesneden ham, bessengelei en als versiering een groen mintblaadje
2. Eland-rollade met aardappelen, diverse groenten, hele aparte rode saus
3. Crème brulee
4. Koffie met een klein glaasje likeur.
En natuurlijk dronken we bij het diner een glaasje wijn.

Natuurlijk wens ik Hans, Nicole en de meiden een fijne vakantie, maar opa en oma zullen er vast ook volop van genieten. Heb wel gehoord dat ze heel veel leuke dingen gaan doen, dus dat hoor ik a.s. zaterdag vast wel. Als ze volgende week weer terug zijn, vertrek ik maandag met het vliegtuig ook voor een weekje vakantie in Nederland.

Groetjes oma Ans

1 opmerking:

Bouwjaar68 zei

Hoi Ans,

Ja, wat een weer he? Het spookt hier trouwens nog steeds.
Vast veel plezier toegewenst in Nederland!

Groetjes,
Emmy