zaterdag 26 juni 2010

Dagje er tussen uit

Vandaag was er een boerenmarkt in Kragerø. Omdat ik (oma Ans) wist dat er een echtpaar uit Iveland, die Nederlandse kaas maken hier in Noorwegen, daar ook zou zijn en ik wel zin had in een stukje komijnenkaas, had ik gisteren eens uitgezocht hoe ik moest reizen. Dit echtpaar is vier jaar geleden vanuit Haarlem verhuisd naar Iveland. Zijn daar na een paar maanden begonnen met een kaasboerderij, die onder grote belangstelling door de burgemeester is geopend.
Dus vanmorgen stond ik om half 10 bij de bushalte en kocht een kaartje. Kostte me 75 kr (ongeveer 10 euro). Na zo’n 20 minuten kwamen we aan in Vinterkjær. Dit is een verzamelplaats aan de E18, waar bussen uit alle richtingen zich verzamelen. Mensen stappen over en de bussen gaan weer verder. Ik stapte over op een bus van de Sørlandsexpressen, die me naar het volgende punt bracht. En dat was Tangen. Was intussen al zo’n 3 kwartier onderweg. Ja, ik weet het met de auto gaat het best wel sneller, maar in de bus kun je van het schitterende uitzicht genieten. En dat uitzicht was prachtig. In Tangen weer overstappen en na ruim een uur was ik in Kragerø.

En daar was het ontzettend druk. De bus stopte bij de haven en overal, ja werkelijk overal zag je boten en bootjes. Echt een ontzettend gezellig plaatsje. Eerst even uitgezocht waar de markt was en toen ik dat wist, kon ik genieten van een lekker Noors kopje koffie met wat lekkers erbij natuurlijk. Intussen de bedrijvigheid op het water bekijken.
Maar na een uurtje aan mijn wandelingetje door het plaatsje begonnen en na een kwartiertje kwam ik aan op de markt. Ook daar was het gezellig. Denk dat dat ook een beetje komt omdat het toeristenseizoen en de zomer is begonnen. Overal was er muziek, je zag mensen op terrasjes pizza’s, ijsjes of andere lekkernijen eten.
Bij de kraam van Miriam mocht ik eerst van alle kaas proeven. En jullie begrijpen het al, ik kon niet kiezen. Dus…………….jawel van alle smaken iets gekocht. Miriam vond het wel goed natuurlijk. Haar buren uit Iveland waren er ook. Deze mensen komen oorspronkelijk uit België en omdat ik in Nederland bij de Belgische grens heb gewoond, hadden we natuurlijk gelijk gespreksstof. Hij is een paar maanden terug gestart met het maken van hele aparte meubels. En ook dat gaat prima. Leuk om te merken dat de Nederlanders het hier naar hun zin hebben en goede banen hebben. Heb er heerlijk staan kletsen en tussen de bedrijven door werden er natuurlijk ook nog klanten geholpen. Als je op een bondensmarked iets koopt, krijg je geen plastic tasje op de gekochte waar in mee te nemen, maar een papieren tasje met daarop vermeld Bondesmarked.
Nadat ik afscheid had genomen, heb ik op een terrasje genoten van een heerlijke boterham met een glas water. Op de terugweg naar de bushalte nog even hier en daar een winkeltje bekeken (ze hadden echt hele leuke hebbedingetjes) en zat ik op tijd (om 3 uur) weer in de bus. De winkels waren intussen allemaal dicht (sluitingstijd 2 uur op zaterdag) en zo begon ik aan mijn terugreis. En wat heb ik genoten van al dat moois. Na iedere bocht krijg je weer een andere kijk op Noorwegen. Zag ook nog snel de veerboot van Kragerø naar Jomfruland (eiland voor de kust). Hoorde van een mevrouw in de bus dat het daar schitterend is. Dus………………..als jullie me missen, dan kun je me daar misschien vinden.
De terugreis verliep voorspoedig. Toen ik in Kragerø in de bus stapte, belde de chauffeur al naar de bus in Tangen, dat die moest wachten. Hij had een passagier voor Tvedestrand. We kwamen iets te laat aan, maar de bus stond er nog. Zo ging het ook weer de volgende keer en toen in ik Vinterkjær aankwam, kwam de chauffeur al naar me toe en vroeg of ik degene was die naar Tvedestrand moest. Ja, ik moet eerlijk zeggen dat de buschauffeurs hier echt wel weten wat service is. Ze helpen je ook met het in de bus zetten van je koffer. Van mij krijgen ze een dikke pluim.
Ik was na een korte wandeling om half 5 weer thuis. Hoefde geen warm eten te maken. Was uitgenodigd bij mijn dochter voor een heerlijke maaltijd met elandvlees. Kortom…..het is weer een geweldig dagje geweest.

nini zei

Hallo wereldreizigster. Zo leer je Noorwegen wel kennen in je uppie. Welke taal spreek je dan met de buschauffeurs en met de andere passagiers in de bus. Knap van je, dat je er op uittrekt en gelijk alles op de site zet.
Groetjes vanuit een warm Den Haag

Unknown zei

Wat een leuk verhaal weer, ja Kragerø is zoo gezellig in de zomer, wij gaan er ook af en toe een dagje naar toe, maar van die lekkere NL kaas had ik nog niet gehoord...geniet er maar van !! Jomfruland is inderdaad een prachtig eiland, vorig jaar zijn wij er een dagje naar toe geweest, zeker een aanrader. Geniet van de zomer en de groetjes aan de bovenburen ;-) Gina Olthuis

Wat een heerlijke dag heb je gehad Ans en het verslagje is leuk om te lezen.