woensdag 25 februari 2009

Eindelijk.............................ik hoor er nu ook bij !

Na 7 maanden kan ik me dan eindelijk inwoner noemen van Tvedestrand. Ja, ik woonde hier al vanaf juli 2008, maar ben nu officieel ingeschreven in de kommune. Toen ik mijn verblijfsvergunning eind januari had gekregen, heb ik gelijk papieren ingevuld en opgestuurd naar Skatt sør in Tønsberg. Je zou denken dat je gewoon naar de kommune hier in Tvedestrand gaat en je inschrijft, maar zo werkt het niet. Wil je je inschrijven dan moet er een formulier naar Tønsberg. Want daar zetelt de afdeling inwonersregistratie.

Gisteren kwam dan de bevestiging vanuit Tønsberg. Heb nu zelf ook een eigen fødselnummer (hetzelfde als een burgerservicenummer in Nederland) en dat betekent dat ik zaken zelf kan regelen. Kan bijv een auto of huis kopen, maar nu ook een pasje aanvragen dat ik verzekerd ben voor ziektekosten. Had wel een papieren document gekregen, maar een pasje is altijd handiger. In de chip staan alle gegevens al vermeld. Kortom…………….ik hoor er bij. En dat geeft een goed gevoel. En dat gevoel wilde ik graag even met jullie delen.

Ans

4 opmerkingen:

hennie8 zei

Tja Ans
in ieder land is het anders , maar ik vind het fijn, dat je het pasje eindelijk hebt. En dat het jou een goed fijn gevoel geeft.
Ben benieuwd wat je nu gaat kopen.
Fijne avond nog
Groetjes Hennie

Nicole zei

Nu nog het noors goed onder de knie krijgen en je kan helemaal uit de voeten. Want integreren is meer dan alleen maar bekend zijn in de systemen, toch?!

Anoniem zei

Hoi Ans,

Kun je wel zeggen eindelijk.
Maar goed, het is nu zover, nu nog een auto en je kunt doen wat je wil.

Groeten,
Annelies

Anoniem zei

Hallo oma Ans,

Gefelicteerd dat het nu helemaal rond is! Dat moet zeker een goed gevoel zijn denk ik. Wij zijn nog in afwachting van ons fødselsnummer...

Een hartelijke groeten vanuit Henseid!
Edwin en Heleen