woensdag 26 oktober 2011

Het is oktober 2011...

Vandaag maar eens even wat schrijven in ons blog, want het is alweer een paar maanden geleden. Na de zomervakantie is Annika ook naar de basisschool gegaan en Malin zit nu in de 3e klas. Caitlin zit het laatste jaar op de barnehage en is erg trots dat ze wordt voorbereid op haar schooltijd volgend jaar, ze is nu forskolebarn. Iedere maandagavond gaat ze samen met mama naar de dansles. Ja, wie weet zien we haar nog eens een keertje op het toneel.

Caitlin rijdt 's morgens gezellig met mama mee als haar zussen naar school worden gebracht. Ik kan uitslapen, hoewel…………het vroege opstaan ben ik al jaren zo gewend, dat er van uitslapen weinig of niets terecht komt.

Intussen wonen we hier alweer ruim 3 jaar en we vinden het gezellig als er bezoek komt uit Nederland. Het is dan ook feest als opa en oma uit Rijsbergen met de auto op bezoek komen, want ze brengen dan allerlei lekkere Nederlandse produkten mee. Op de boerenmarkt in Arendal (iedere 1e zaterdag van de maand) koop ik kaas, bereid op Nederlandse wijze met Noors melk natuurlijk. In een hele grote supermarkt kun je nu ook stroopwafels kopen. Nu afwachten waar ik eens andijvie, tuinboontjes of boerenkool kan kopen. 

De meisjes hebben intussen ook alle drie een cavia. Het zijn 3 jongens en natuurlijk hebben ze de naam gekregen van de liefste vriendjes van de meiden. Ben benieuwd wat er gebeurt als de liefde voorbij is. 

Hans is in zijn vrije tijd druk geweest met het maken van houten tractors met aanhangers. Eind november gaat hij samen met Nicole naar een kerstmarkt en wil zo proberen ze te slijten. Nicole heeft nog wat eigengemaakte kaarten, die ze aan de "man" wil brengen. Ik ga niet mee, hoewel ik nog wel wat kaarten op voorraad heb. 

De clubjes van Nicole en mij zijn ook weer gestart. Het is een gezellige drukte op de maandag- en woensdagavond (met auto’s op de oprit en aan de kant van de weg) en er wordt op zo’n avond heel wat afgekletst en heerlijk gelachen. We leren veel van elkaar en voor mij is het ook heel fijn, want iedere keer ontdek ik weer een nieuw woordje. 

Toen ik begin oktober in Arendal was, passeerde ik een winkel met de naam “Husfliden”(huisvlijt). Leuke naam, dus eens even binnen kijken. En wat ik daar zag……….. het was echt ongelooflijk. Ik heb al vaker verteld dat de Noren zo rond de 1e advent beginnen met het versieren ( å pynte) van hun huis en op kerstavond bereikt dit zijn climax met het opzetten van de kerstboom en het geven van de cadeaus. Samen met mijn clubje zijn we al druk met het maken van de kerstkaarten, maar in die winkel lag een boek met als titel “Julekuler” (kerstballen) en die worden gebreid. Dat was een leuke uitdaging, dus het boek gekocht. Er staan 55 patroontjes in en gisteravond heb ik er al eentje geprobeerd. Nog niet helemaal naar mijn zin, maar ik had niet de goede vulling. Ga er nog meer breien. Heb wel geen boom, maar je kunt ze bijv ophangen aan de deurknoppen.  

Na een succesvolle demonstratie in onze hobbywinkel in Arendal heb ik samen met Anne Berit (een vriendin van me) een cursus gegeven aan 14 dames. Het was wel even spannend of het allemaal zou lukken, maar dankzij de prima voorbereiding hebben de dames veel geleerd en dat ze het in de praktijk willen brengen, bleek later. Ze hebben in de winkel nog het een en ander aangeschaft en gaan dus thuis aan de slag.

Dit weekend wordt de 70e verjaardag van opa Leo gevierd. Nicole, Hans en de meisjes zijn er bij. Ze gaan dus voor een lang weekend naar Nederland. Ook oma Adje is over een paar dagen jarig. Het zijn dus twee vliegen in een klap. Ze ontmoeten dus weer veel familie en het gaat vast gezellig worden. Ik krijg bezoek van drie jongens (cavia's) waar ik heel goed voor moet zorgen. Ben dus niet alleen.


3 opmerkingen:

Miranda Slagboom-de Groot zei

Wat klinkt het weer gezellig Ans. Jullie voelen je echt thuis in Noorwegen. Zorg maar goed voor de vriendjes van de meiden;)
Groetjes Miranda

Gerlinda & Okke Bloem zei

Hoi,
Leuk om weer eens wat over jullie te lezen. Je hebt het over boerenkool. Ik kan het kopen bij de Coop. Hebben ze het niet kunnen ze het meestal wel bestellen bij de Bama. Gronkål zoals het hier heet is alleen verkrijgbaar tot aan de kerst. Dus ik koop meestal veel in en stop het in de vriezer. Boerenkool samen met een Røykt pølse is bijna net zo lekker als de boerenkool met een hollandse rookworst.

Groetjes uit Hedmark,
Gerlinda

Kjekk og Søt - Judith zei

hei!
lees soms jullie weblog en moest toch ook even antwoorden over de groentes :)
Ook wij kopen soms grønnkål, wat inderdaad boerenkool is.
Ipv andijvie gebruik ik hjertesalat, die bij ons in de coop en joker in een pakje met 2 zitten.
Dit is familie van de andijvie en erg lekker als andijviestamp met spekjes (dus rauw).
Verder ben ik erg blij dat de Joker witlof blijft bestellen, omdat ik het blijf kopen :)
Godt nyttår vanuit Folldal!